Bezpieczeństwo IT

Bezpieczne korzystanie z konta bankowego. Sprawdź jak robić to poprawnie

Dodano: 28-09-2020 / Eximo Project


Jednym z najbardziej dotkliwych dla ofiary i najbardziej dochodowym dla cyberprzestępców procederów jest okradanie kont bankowych, zarówno osobistych jak i firmowych. Aby wejść w posiadanie poświadczeń niezbędnych do zalogowania się na konto i wyprowadzenia z niego środków, internetowi złodzieje stosują całą gamę technik i sztuczek socjotechnicznych, dzięki którym nieświadoma ofiara często sama przekazuje dostęp do swojego konta.

Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo i nie ulec cyberoszustom, należy zwrócić uwagę na kilka aspektów w codziennym użytkowaniu swojego internetowego konta bankowego.

  1. Pamiętaj, bank nigdy nie wymaga, abyś podawał pełne hasło poprzez komunikatory, smsy oraz w wiadomości email.
  2. Jeżeli otrzymujesz korespondencję bankową na skrzynkę pocztową, każdorazowo weryfikuj nadawcę. Pamiętaj, że oszuści potrafią podmienić adres mailowy na taki, który będzie wyglądał na używany przez wiarygodną instytucję finansową. Wszelkie niestandardowe informacje bądź prośby o dane weryfikacyjne powinny wzbudzić twoje podejrzenia.
  3. Jeśli otrzymujesz (mailowo lub telefonicznie) informację o zmianie numeru konta bankowego swojego kontrahenta, każdorazowo potwierdź ją bezpośrednio w firmie, z której powinieneś ją otrzymać. Tego rodzaju phishing jest jednym z najczęstszych sposobów wyprowadzania pieniędzy z przedsiębiorstw niestosujących się do procedur weryfikacji korespondencji finansowej.
  4. Nie loguj się do konta bankowego poprzez linki nadesłane przez sms bądź komunikatory społecznościowe. Banki nie rozsyłają tego typu wiadomości.
  5. Jeżeli nie masz zapisanego stałego adresu logowania i każdorazowo wyszukujesz go w przeglądarce internetowej, zweryfikuj link, w który klikasz. Cyberprzestępcy wykupują reklamy kierujące do fałszywych stron łudząco podobnych do stron bankowych, licząc na nieuwagę użytkowników.
  6. Wchodząc na stronę logowania, sprawdzaj certyfikat bezpieczeństwa (zieloną kłódkę w pasku adresu). Nie jest ona gwarantem 100-procentowego bezpieczeństwa, jednakże jej brak to wyraźny sygnał oszustwa.
  7. Na komputerze, z którego logujesz się do serwisów bankowych, instaluj tylko oprogramowanie od zweryfikowanych dostawców. Zawsze posiadaj aktualny program antywirusowy od uznanego dostawcy.
  8. Na telefon pobieraj aplikacje autoryzowane przez swój bank. Unikaj aplikacji oferujących dodatkowe funkcjonalności (np. antywirusy niewiadomego pochodzenia).
  9. Regularnie zmieniaj hasło do systemu bankowego oraz stosuj weryfikacje dwuetapową, potwierdzającą dostęp do konta z innego urządzenia np. smartfonu.
  10. Korzystając z weryfikacji dwuetapowej porównaj numer konta z powiadomienia z numerem, na który faktycznie chcesz wysłać pieniądze.
  11. W trakcie wyjazdu służbowego bądź urlopu nie korzystaj z bezpłatnych sieci Wi-Fi do łączenia się z Internetem. Jeżeli chcesz zalogować się na swoje konto, utwórz punkt dostępowy na swoim telefonie. Nie wprowadzaj poświadczeń do konta z komputerów, z których korzystają inni użytkownicy (np. w hotelowym lobby lub u znajomych).
  12. Ustaw powiadomienie smsem bądź emailem o transakcjach na swoim koncie. W razie podejrzanej aktywności, zostaniesz o niej natychmiast poinformowany.
  13. W przypadku podejrzanej aktywności na swoim koncie lub otrzymania niestandardowej wiadomości od „banku”, zawsze informuj o tym swoja instytucję finansową w celu jak najszybszego zabezpieczenia środków.