Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Kupuj bezpiecznie w Internecie

Kiedyś konsumencka ciekawostka, dzisiaj codzienność spotęgowana przez zakaz niedzielnego handlu oraz epidemię koronawirusa. Zakupy w Internecie. Polacy pokochali wirtualne sklepy za ich szeroki asortyment, całodobową dostępność i zróżnicowane metody płatności. Jak pokazują statystyki, prawie 60% Polaków korzysta już ze sprzedażowych platform e-commerce.

Niestety, handel w Internecie polubili również… cyberprzestępcy. Z zaangażowaniem godnym lepszej sprawy rzucili się do tworzenia fałszywych sklepów oraz wystawiania nierealnie atrakcyjnych ofert na portalach aukcyjnych.

Dlatego też, przed dokonaniem zakupu, warto poświęcić chwilę i spróbować dowiedzieć się czegoś więcej o sprzedawcy.

Jak zweryfikować sklep internetowy?

  1. Czytaj opinie o sklepach, pytaj znajomych. Doświadczenia zakupowe innych użytkowników to najczulszy barometr co do jakości obsługi sprzedającego. Pamiętaj jednak, że wiele sklepów korzysta z agencji, które odpłatnie umieszczają pozytywne komentarze o sklepie. Podobnie działają cyberprzestępcy. Jeśli opinie wyglądają jakby były pisane z jednego szablonu lub umieszczane są z anonimowych kont, ryzyko oszustwa wzrasta.
  2. Sprawdź metody płatności. Jeśli sklep umożliwia płatność za towar jedynie w formie przelewu przed dokonaniem zamówienia, zrezygnuj z zakupu.
  3. Przyjrzyj się szczegółom graficznym strony. Jeśli masz wrażenie, że witryna powstała „na kolanie”, linki prowadzą donikąd, to sygnał mogący wskazywać, iż sklep powstał niedawno, na potrzeby oszustwa.
  4. Zwróć uwagę, czy strona nie zawiera rażących błędów gramatycznych i stylistycznych. Podobnie jak niechlujna szata graficzna to znak, że stronę mogli spreparować cyberprzestępcy.
  5. Jeśli szata graficzna i stylistyka nie wzbudzają podejrzeń, zwróć uwagę na cenę. Jeśli w porównaniu z innymi sklepami jest o wiele niższa, zachowaj ostrożność. To najczęstszy chwyt stosowany przez oszustów.
  6. Sprawdź kto jest naprawdę odpowiedzialny za produkt i odpowiada z tytułu sprzedaży. Sklep powinien udostępniać czytelne dane kontaktowe, o sądzie rejestrowym, numerze KRS i NIP (zweryfikuj je w oficjalne bazie dostępnej w Internecie).
  7. Jeśli masz podejrzenia co do oferty, skontaktuj się telefonicznie ze sprzedającym. Oszuści niechętnie umieszczają numery telefonów na swoich witrynach, jeszcze niechętnej je odbierają.
  8. Zwróć uwagę czy sklep gwarantuje przesyłanie twoich danych w formie szyfrowanej. Co prawda „zielona kłódka” przy adresie www nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa, jednakże jej brak to powód do podejrzeń o brak troski sprzedawcy o poufność naszych danych.
  9. Zweryfikuj czy ceny w sklepie podane są w jednoznaczny sposób, w formie ceny brutto z podatkiem VAT i kosztem przesyłki. Kupując od nierzetelnych dostawców możesz być narażony na przykład na opłacenie cła za towar sprowadzany spoza Unii Europejskiej.
  10. Sprawdź gwarantowany termin dostawy produktu. Zweryfikuj, czy sklep jest bezpośrednim dostawcą czy pośrednikiem nie biorącym odpowiedzialności za czas dostarczenia towaru.
  11. Przeczytaj regulamin sklepu. Niejasne zapisy, klauzule ograniczające prawa klienta, niesławny „drobny druk” są zabronione ustawowo. Pamiętaj, że masz prawo odstąpić od umowy zawartej w Internecie w terminie 14 dni od zakupu.

Udostępnij

Bądź zawsze na bieżąco, zapisz się
do naszego technologicznego newslettera.

Dostarczamy tylko warościowe treści związane z technologią, nie robimy spamu.

Przeczytaj również

Skonsultuj wsparcie dla twojego biznesu

Skorzystaj z bezpłatnej rozmowy z naszym konsultantem, który znajdzie wstępne rozwiązania wyzwań.