Kiedyś konsumencka ciekawostka, dzisiaj codzienność spotęgowana przez zakaz niedzielnego handlu oraz epidemię koronawirusa. Zakupy w Internecie. Polacy pokochali wirtualne sklepy za ich szeroki asortyment, całodobową dostępność i zróżnicowane metody płatności. Jak pokazują statystyki, prawie 60% Polaków korzysta już ze sprzedażowych platform e-commerce.
Niestety, handel w Internecie polubili również… cyberprzestępcy. Z zaangażowaniem godnym lepszej sprawy rzucili się do tworzenia fałszywych sklepów oraz wystawiania nierealnie atrakcyjnych ofert na portalach aukcyjnych.
Dlatego też, przed dokonaniem zakupu, warto poświęcić chwilę i spróbować dowiedzieć się czegoś więcej o sprzedawcy.
Jak zweryfikować sklep internetowy?
- Czytaj opinie o sklepach, pytaj znajomych. Doświadczenia zakupowe innych użytkowników to najczulszy barometr co do jakości obsługi sprzedającego. Pamiętaj jednak, że wiele sklepów korzysta z agencji, które odpłatnie umieszczają pozytywne komentarze o sklepie. Podobnie działają cyberprzestępcy. Jeśli opinie wyglądają jakby były pisane z jednego szablonu lub umieszczane są z anonimowych kont, ryzyko oszustwa wzrasta.
- Sprawdź metody płatności. Jeśli sklep umożliwia płatność za towar jedynie w formie przelewu przed dokonaniem zamówienia, zrezygnuj z zakupu.
- Przyjrzyj się szczegółom graficznym strony. Jeśli masz wrażenie, że witryna powstała „na kolanie”, linki prowadzą donikąd, to sygnał mogący wskazywać, iż sklep powstał niedawno, na potrzeby oszustwa.
- Zwróć uwagę, czy strona nie zawiera rażących błędów gramatycznych i stylistycznych. Podobnie jak niechlujna szata graficzna to znak, że stronę mogli spreparować cyberprzestępcy.
- Jeśli szata graficzna i stylistyka nie wzbudzają podejrzeń, zwróć uwagę na cenę. Jeśli w porównaniu z innymi sklepami jest o wiele niższa, zachowaj ostrożność. To najczęstszy chwyt stosowany przez oszustów.
- Sprawdź kto jest naprawdę odpowiedzialny za produkt i odpowiada z tytułu sprzedaży. Sklep powinien udostępniać czytelne dane kontaktowe, o sądzie rejestrowym, numerze KRS i NIP (zweryfikuj je w oficjalne bazie dostępnej w Internecie).
- Jeśli masz podejrzenia co do oferty, skontaktuj się telefonicznie ze sprzedającym. Oszuści niechętnie umieszczają numery telefonów na swoich witrynach, jeszcze niechętnej je odbierają.
- Zwróć uwagę czy sklep gwarantuje przesyłanie twoich danych w formie szyfrowanej. Co prawda „zielona kłódka” przy adresie www nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa, jednakże jej brak to powód do podejrzeń o brak troski sprzedawcy o poufność naszych danych.
- Zweryfikuj czy ceny w sklepie podane są w jednoznaczny sposób, w formie ceny brutto z podatkiem VAT i kosztem przesyłki. Kupując od nierzetelnych dostawców możesz być narażony na przykład na opłacenie cła za towar sprowadzany spoza Unii Europejskiej.
- Sprawdź gwarantowany termin dostawy produktu. Zweryfikuj, czy sklep jest bezpośrednim dostawcą czy pośrednikiem nie biorącym odpowiedzialności za czas dostarczenia towaru.
- Przeczytaj regulamin sklepu. Niejasne zapisy, klauzule ograniczające prawa klienta, niesławny „drobny druk” są zabronione ustawowo. Pamiętaj, że masz prawo odstąpić od umowy zawartej w Internecie w terminie 14 dni od zakupu.