Backup, czyli kopia bezpieczeństwa to podstawowe działanie, dzięki któremu jesteśmy w stanie odtworzyć utracone dane. Wykonywane systematycznie, może okazać się nieocenione na przykład w przypadku zaszyfrowania danych przez cyberprzestępców.
Programy, dzięki którym utworzymy kopie bezpieczeństwa możemy podzielić na takie, które umożliwiają utworzenie kopii danych offline i online. Istnieją również rozwiązania, pozwalające na umieszczenie backupu w obydwu lokalizacjach jednocześnie.
W przypadku rozwiązań opartych o wewnętrzne zasoby (offline), wykonując kopię danych samodzielnie, minimalizujemy ryzyko ich utraty na rzecz osób trzecich.
Z kolei jedną z zalet backupu, który wykorzystuje infrastrukturę zewnętrzną (online) jest fakt, iż w przypadku katastrof (pożary, powodzie), które mogą dotknąć firmę, prawdopodobieństwo zachowania kopii naszych danych jest zdecydowanie większe. Popularnym oprogramowaniem tego typu jest Veeam Backup & Replication (umożliwiający również utworzenie kopii offline).
Aby zmaksymalizować bezpieczeństwo swoich danych, backup powinniśmy wykonywać według zasady 3-2-1. Zakłada ona przechowywanie przynajmniej trzech kopii (3) swoich danych, z których dwie (2) zapisane są na różnych urządzeniach, przy czym jedna (1) z nich znajduje się w innej lokalizacji niż główne zasoby firmy.
Niewątpliwie dobrym pomysłem jest również szyfrowanie backupu, szczególnie tego, który zamierzamy przechowywać np. w chmurze, czyli miejscu, nad którym kontrolę posiada usługodawca a nie my.
Kopia zapasowa pozwala odzyskać dane m.in. w przypadku:
- Nieumyślnych błędów ludzkich,
- Awarii infrastruktury IT bądź oprogramowania,
- Utraty bądź kradzieży sprzętu,
- Ataków hackerskich, m.in. ransomware szyfrujących dane i systemy.
Zadbaj o utworzenie kopii:
- Baz danych przedsiębiorstwa oraz baz z danymi klientów,
- Dokumentów handlowych, takich jak faktury, umowy czy cenniki,
- Korespondencji elektronicznej,
- Zasobów stanowiących „know how” firmy,
- Wszelkiego rodzaju dokumentów niezbędnych do prowadzenia działalności.