Codzienna obsługa systemów i aplikacji w pracy, bankowość elektroniczna, poczta email, serwisy społecznościowe i niezliczone witryny żądające od nas zabezpieczenia hasłem, tak wygląda codzienność wielu osób na co dzień korzystających z cyfrowych udogodnień.
Jak w takiej sytuacji radzić sobie z chęcią pójścia na skróty i stosowania prostych, powtarzalnych haseł do wielu witryn?
Odpowiedzią może być menedżer haseł przechowujący wszystkie nasze hasła w szyfrowanej bazie danych. W takim przypadku jedynym hasłem, które musisz pamiętać jest silne hasło główne, gdyż to ono stanowi o bezpieczeństwie pozostałych.
Nowoczesny menedżer zapewnia automatyczną synchronizacje bazy danych (czyli naszych haseł) pomiędzy wieloma urządzeniami oraz systemami operacyjnymi.
Niewątpliwa zaletą menedżera jest automatyczne podstawianie haseł i loginów do witryn, na których możemy się zalogować.
Ze względu na sposób przechowywania danych, menedżery możemy podzielić na przechowujące dane:
W chmurze:
Baza danych na serwerze producenta lub u dostawcy chmury.
- Zaleta: Dostęp z każdego miejsca
- Wada: Ryzyko udostępnienia bazy osobom trzecim.
Lokalnie:
Baza danych u nas na komputerze.
- Zaleta: Dostęp tylko dla nas.
- Wada: Skomplikowana synchronizacja danych z innymi urządzeniami.
Jak wybrać menedżer haseł?
- Wybieraj aplikacje znanych producentów, stosujących ustandaryzowane metody szyfrowania.
- Sprawdź czy oprogramowanie jest na bieżąco aktualizowane.
- Upewnij się, że menedżer zezwala na przechowywanie np. pytań pomocniczych, użytecznych w przypadku odzyskiwania haseł.
- Jeśli nie jesteś pasjonatem IT, wybieraj oprogramowanie proste w użyciu, zbyt skomplikowany interfejs i mnogość funkcji zniechęcą cię do używania menedżera.